Reklamační řád
společnosti JYSK s.r.o., IČ 267 60 746, sídlem Novodvorská 1062/12, Lhotka, 142 00 Praha 4, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 91926 (dále jen „reklamační řád“)
A. Úvodní ustanovení
- Reklamační řád byl zpracován v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ObčZ“), a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoOS“).
- Reklamační řád upravuje práva a povinnosti společnosti JYSK s.r.o. (dále jen „prodávající“) a kupujícího při uplatňování práv z odpovědnosti za vady, zejména rozsah, podmínky a způsob uplatňování práv z vadného plnění, resp. ze záruky za jakost poskytnuté prodávajícím v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy.
- Pro účely reklamačního řádu se (i) kupujícím-spotřebitelem rozumí fyzická osoba, která mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s prodávajícím, jakožto podnikatelem, nebo s ním jinak jedná; a (ii) kupujícím-podnikatelem ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku a který uzavírá s prodávajícím smlouvu související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání, nebo ten, kdo jedná jménem nebo na účet podnikatele.
- Má se za to, že kupujícím-podnikatelem je ten, kdo při sdělení svých fakturačních údajů uvedl své IČ/DIČ.
B. Reklamační řád pro kupující-spotřebitele
Článek I.
Převzetí/dodání zboží
- Je-li zboží v okamžiku uzavření kupní smlouvy k dispozici v provozovně prodávajícího, převezme jej kupující-spotřebitel (dále v této části B. reklamačního řádu jen jako „kupující“) bezprostředně po uzavření kupní smlouvy, nedohodne-li se s prodávajícím jinak.
- Není-li zboží k dispozici v provozovně prodávajícího, bude prodávajícím dodáno po zaplacení kupní ceny kupujícím nejpozději do 30 dnů, pokud nebude mezi prodávajícím a kupujícím dohodnuta jiná dodací lhůta. Kupující je povinen si zboží vyzvednout v provozovně, v níž byla uzavřena kupní smlouva, a to v termínu uvedeném na prodejním dokladu, nedohodne-li se s prodávajícím jinak. Prodávající je oprávněn dodat zboží i před sjednanou lhůtou. V takovém případě není kupující povinen si zboží vyzvednout před datem vyzvednutí zboží uvedeným na prodejním dokladu.
- Prodávající, na základě žádosti kupujícího a na jeho náklady, přepraví zboží do místa, které bude sjednáno smluvními stranami.
- Nepřevezme-li si kupující zboží v termínu sjednaném dle odst. 2 tohoto článku, má prodávající nárok na zaplacení skladného, které si smluvní strany sjednávají uzavřením kupní smlouvy v hodnotě 1% prodejní ceny zboží za každý započatý den uskladnění zboží. Obdobně se postupuje, je-li kupující v prodlení s převzetím zboží po vyřízení reklamace.
Článek II.
Výhrada vlastnictví
- Vlastnické právo ke zboží přechází na kupujícího okamžikem zaplacení celé kupní ceny.
- Prodávající je oprávněn započíst jakoukoliv svou pohledávku za kupujícím vůči jakékoliv pohledávce kupujícího za prodávajícím.
- Nebezpečí škody na zboží přechází na kupujícího v okamžiku převzetí zboží kupujícím.
Článek III.
Rozsah práv kupujícího-spotřebitele a
odpovědnost prodávajícího z vadného plnění
- Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Prodávající zejména odpovídá v souladu s ustanovením § 2161 ObčZ kupujícímu, že zboží:
- odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
- je vhodné k účelu, pro který jej kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a
- je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci. - Prodávající dále odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:
- je zboží vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
- zboží množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem zboží téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
- je zboží dodáno s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat, a
- zboží odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy. - Prodávající odpovídá kupujícímu také za vadu způsobenou nesprávnou montáží nebo instalací, která byla podle smlouvy provedena prodávajícím nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že byla montáž nebo instalace provedena kupujícím a vada nastala v důsledku nedostatku v návodu, který k ní poskytl prodávající.
- Má-li zboží vadu, může kupující požadovat odstranění této vady. Kupující může podle své volby požadovat dodání nového zboží bez vady nebo opravu zboží, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým způsobem odstranění vady nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího.
- Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady.
- Dodá-li prodávající kupujícímu nové zboží nebo odstoupí-li kupující od smlouvy, je kupující povinen vrátit prodávajícímu zboží včetně veškerého příslušenství a dokumentace.
- Prodávající odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby tím kupujícímu nezpůsobil značné obtíže, přičemž se zohlední povaha zboží a účel, pro který kupující zboží koupil. K odstranění vady převezme prodávající zboží na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž zboží, jehož montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem zboží předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadného zboží a montáž opraveného nebo nového zboží anebo uhradí náklady s tím spojené.
- Nepřevezme-li kupující zboží v přiměřené době poté, co jej prodávající vyrozuměl o možnosti zboží po opravě převzít, náleží prodávajícímu úplata za jeho uskladnění (tzn. skladné).
- Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud
- prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s odst. 7. tohoto článku,
- se vada projeví opakovaně,
- je vada podstatným porušením smlouvy, nebo
- je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího. - Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a vadného zboží, které kupující obdržel.
- Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, je-li vada zboží nevýznamná; má se za to, že vada není nevýznamná.
- Odstoupí-li kupující od smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží zboží nebo co mu kupující prokáže, že zboží odeslal.
- Dojde-li k výměně zboží, běží původní doba pro uplatnění práv z vadného plnění. Po dobu opravy zboží doba pro uplatnění práv z vadného plnění neběží.
Článek IV.
Vyloučení práv z vadného plnění
- Prodávající neodpovídá:
- za vady, které kupující způsobil sám,
- za vady a škody vzniklé vlastní či smluvní dopravou a přepravou kupujícího,
- za vady a škody vzniklé neodbornou montáží nebo jiným neodborným uvedením do provozu (v rozporu s doporučením obsaženým v návodu) a/nebo používáním v rozporu s návodem či doporučením výrobce. - Vadou zboží není opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním nebo u použitého zboží opotřebení odpovídající jeho předchozího používání.
- Za vadu zboží se nepovažuje obvyklý barevný nebo strukturový rozdíl u přírodních materiálů (např. kůže), textilních a umělých materiálů (např. jsou-li u nábytkových látek drobné odchylky ve vzoru látky nebo v barevném tónu jejích jednotlivých částí), lakovaných nebo kachlových ploch.
- Kupující nemá práva z vadného plnění, jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy.
Článek V.
Záruka za jakost
- Na vybrané zboží může prodávající nad rámec zákonné odpovědnosti za vady (část B. čl. III. reklamačního řádu) poskytnout také záruku za jakost ve smyslu § 2113 ObčZ. V takovém případě vystaví prodávající kupujícímu na dané zboží záruční list, v němž bude vyznačena záruční doba, nebo délku záruční doby vyznačí na dokladu o prodeji zboží (faktuře).
- Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že zboží si po dobu stanovenou podle odst. 1. tohoto článku při obvyklém použití uchová své funkce a výkonnost, přičemž platí, že má kupující ze záruky alespoň právo na dodání nového zboží bez vad nebo na opravu zboží. Tyto účinky má i uvedení záruční doby zboží na obalu zboží.
- Určují-li prohlášení o záruce různé záruční doby, platí doba z nich nejdelší.
- Záruční doba běží od odevzdání zboží kupujícímu; bylo-li zboží podle smlouvy odesláno, běží od dojití zboží do místa určení.
- Kupující nemá právo ze záruky za jakost, způsobila-li vadu po přechodu nebezpečí škody na zboží na kupujícího vnější událost nebo ji způsobil sám kupující.
Článek VI.
Podmínky, způsob a lhůta pro uplatnění reklamace
- Kupující může vytknout vadu, která se na zboží objeví v době dvou let od převzetí a na použitém zboží do jednoho roku od jeho převzetí; poskytl-li prodávající záruku za jakost zboží, je kupující oprávněn uplatnit vadu kdykoliv ve sjednané záruční době.
- Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí, ledaže to povaha zboží nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou kupující nemůže zboží užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.
- Kupující může vytknout vady zboží (dále jen „reklamace“) v kterékoliv provozovně prodávajícího. Je-li však k opravě určena jiná osoba, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, kupující vytkne vadu tomu, kdo je určen k provedení opravy. V případě reklamace objemnějších kusů zboží je prodávající připraven poskytnout kupujícímu asistenci s dopravou zboží, případně zajistit dopravu zboží zpět prodávajícímu. Tuto možnost může kupující konzultovat s pracovníkem prodejny pověřeným k vyřizování reklamací.
- Nákup zboží kupující prokazuje prodávajícímu prodejním dokladem (paragonem), záručním listem či jiným dokladem.
- V případě zjištění viditelných vad přímo při převzetí zboží je třeba zboží reklamovat bezprostředně po převzetí u příslušného pracovníka prodávajícího.
- Vady, které kupující zjistí po převzetí zboží (např. povrchové vady materiálu, vady zabalených komponentů k sestavení nábytku včetně nekompletního kování, podstatná rozdílnost barev a rozměrů) je povinen reklamovat bez zbytečného odkladu po jejich zjištění.
- Při oznámení reklamace je kupující povinen uvést, v čem reklamovaná vada spočívá, jak se projevuje a jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje.
- Uplatní-li kupující právo z vadného plnění či ze záruky za jakost, potvrdí mu prodávající (popřípadě jiná osoba určená k provedení opravy) v písemné formě datum, kdy právo uplatnil, co je obsahem reklamace, kontaktní údaje kupujícího pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace a další údaje dle odst. 7. tohoto článku.
Článek VII.
Vyřízení reklamace
- Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a kupující o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající nedohodne s kupujícím na delší lhůtě.
- Po marném uplynutí lhůty podle odst. 1 tohoto článku může kupující od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu.
- Po vyřízení reklamace je prodávající (popřípadě jiná osoba určená k provedení opravy) povinen vydat kupujícímu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy, a o době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.
Článek VIII.
Právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu
- Kupující má právo na mimosoudní řešení sporu ze spotřebitelské smlouvy poté, co se nepodařilo spor vyřešit na základě jednání přímo s prodávajícím, dochází-li k plnění na území České republiky; v ostatních případech jen tehdy, souvisí-li plnění s podnikatelskou činností provozovanou na území České republiky.
- Návrh na mimosoudní řešení sporu se podává určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, kontakt: Ústřední inspektorát - oddělení ADR, Štěpánská 796/44, 110 00 Praha 1, e-mail: adr@coi.cz, web: https://www.coi.cz/informace-o-adr/, případně je možno využít on-line platformu řešení mimosoudních spotřebitelských sporů, která je dostupná na: https://ec.europa.eu/consumers/odr
C. Reklamační řád pro kupující-podnikatele
Článek I.
Úvodní ustanovení
- Na práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího-podnikatele (dále v této části C. reklamačního řádu jen jako „kupující“) v souvislosti s reklamací zboží se použijí ustanovení obsažená v části B. čl. I., čl. II. a čl. IV. reklamačního řádu obdobně. V ostatním se použijí ustanovení obsažená v této části reklamačního řádu.
Článek II.
Rozsah práv kupujícího-podnikatele a odpovědnost prodávajícího z vadného plnění a ze záruky za jakost
- Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží předá v ujednaném množství, jakosti a provedení. Představuje-li plnění prodávajícího podstatné porušení smlouvy, má kupující právo:
- na odstranění vady dodáním nového zboží bez vady nebo dodáním chybějícího zboží,
- na odstranění vady opravou zboží,
- na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo
- odstoupit od smlouvy. - Kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo z odpovědnosti za vady si zvolil, při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná. Neodstraní-li prodávající vady v přiměřené lhůtě či oznámí-li kupujícímu, že vady neodstraní, může kupující požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od smlouvy odstoupit.
- Nezvolí-li si kupující právo ve lhůtě uvedené v odst. 2. tohoto článku, náleží mu práva podle odstavce 4. tohoto článku.
- Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z kupní ceny. Neodstraní-li prodávající vadu věci včas nebo vadu věci odmítne odstranit, může kupující požadovat slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího. Dokud kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může prodávající dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může prodávající odstranit podle své volby opravou zboží nebo dodáním nového zboží; volba nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené náklady.
- Právo kupujícího ze záruky za jakost zakládá vada, která se u zboží vyskytne v záruční době.
- Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, ani požadovat dodání nového zboží, nemůže-li zboží vrátit v tom stavu, v jakém ho původně obdržel. To neplatí:
a) došlo-li ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady zboží,
b) použil-li kupující zboží ještě před objevením vady,
c) nezpůsobil-li kupující nemožnost vrácení zboží v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím, nebo
d) prodal-li kupující zboží ještě před objevením vady, spotřeboval-li jej, anebo pozměnil-li zboží při obvyklém použití; stalo-li se tak jen zčásti, vrátí kupující prodávajícímu, co ještě vrátit může, a dá prodávajícímu náhradu do výše, v níž měl z použití zboží prospěch. - Právo odstoupit od smlouvy kupující pozbývá také tehdy, neoznámil-li vadu zboží prodávajícímu včas.
Článek III.
Záruka za jakost
- Na zboží zakoupené kupujícím poskytuje prodávající záruku za jakost po dobu šesti měsíců ode dne převzetí zboží. Prodávající je oprávněn délku záruční doby pro vybrané zboží stanovit odchylně.
- Prodávající vystaví kupujícímu na zakoupené zboží záruční list, v němž bude záruční doba vyznačena, nebo záruční dobu vyznačí na dokladu o prodeji zboží (faktuře).
- Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že zboží si po dobu stanovenou podle odst. 1. tohoto článku při obvyklém použití uchová své funkce a výkonnost, přičemž platí, že má kupující ze záruky alespoň právo na dodání nového zboží bez vad nebo na opravu věci. Tyto účinky má i uvedení záruční doby na obalu zboží.
- Záruční doba běží od odevzdání zboží kupujícímu; bylo-li zboží podle smlouvy odesláno, běží od dojití zboží do místa určení.
- Kupující nemá právo ze záruky za jakost, způsobila-li vadu po přechodu nebezpečí škody na zboží na kupujícího vnější událost nebo jí způsobil sám kupující.
Článek IV.
Podmínky, způsob a lhůta pro uplatnění reklamace
- Právo kupujícího z vadného plnění zakládá vada, kterou má zboží při přechodu nebezpečí škody na kupujícího, byť se projeví až později, a to nejpozději do šesti měsíců od převzetí zboží.
- V souladu s § 2112 odst. 1 ObčZ je kupující povinen oznámit vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit. Věta druhá § 2112 odst. 1 ObčZ se nepoužije.
- Povinnosti prodávajícího ze záruky za jakost nejsou odst. 1 a 2 tohoto článku dotčeny. V ostatním se použijí ustanovení obsažená v části B. čl. VI. reklamačního řádu obdobně.
Článek V.
Vyřízení reklamace
- V případě reklamace zboží kupujícím je prodávající oprávněn posouzení a vyřízení reklamace konzultovat s dodavatelem tohoto zboží, přičemž lhůta pro její posouzení a vyřízení činí maximálně 90 dní, nedohodnou-li se prodávající a kupující jinak. V ostatním se použijí ustanovení obsažená v části B. čl. VII. tohoto reklamačního řádu obdobně.
D. Závěrečná ustanovení
- Tento reklamační řád se vztahuje na postup při reklamaci zboží zakoupeného ve všech prodejnách prodávajícího.
- Veškeré smluvní vztahy z kupních smluv uzavřených mezi prodávajícím a kupujícím se řídí právními předpisy České republiky.
- Tento reklamační řád nabývá účinnosti od 21.7.2025.