Alkohol a jeho vliv na spánek

Alkohol a jeho vliv na spánek

Datum:

Kategorie: Spánek

Jaké to je, když nemůžeme usnout, víme všichni. Převracíme se na posteli, zíráme do tmy a ne a ne usnout. Často se proto uchylujeme k zaručenému a oblíbenému receptu a dáme si skleničku něčeho dobrého.

Tento starý trik na mnohé jistě zabírá. Nejčastěji na osoby, které na nespavost příliš netrpí, a nestává se jim často, že by nemohly usnout. Nicméně skutečnost je taková, že konzumací alkoholu si kvalitu spánku rozhodně nezlepšíte.

Alkohol místo prášku na spaní?

Alkohol vám může pomoci usnout, ale jakmile zaberete, nepřináší už nic dobrého. Je tomu právě naopak. Pokud požíváte alkohol v příliš vysoké míře, mohou se u vás objevit poruchy spánku a může se dostavit nespavost po alkoholu.

Občasná sklenička nebo dvě vašemu spánku neuškodí. Ale mnozí z vlastní zkušenosti vědí, že se po prohýřené noci plné piva, vína a sladkých drinků velmi pravděpodobně ráno probudí vyčerpaní. Alkohol narušuje tzv. REM fázi* spánku, což je snová fáze nutná pro naši regeneraci a je důležitá pro pořádný odpočinek. Díky alkoholu tuto fázi můžete ve spánku úplně vynechat a upadnout přímo do hlubokého spánku. Narušení REM fáze pak může negativně ovlivnit paměť a proces učení.

Těžká jsou rána opilcova

Když jdete spát s alkoholem v krvi, můžete se probudit se svalovou křečí nebo s jinými svalovými bolestmi. Alkohol ve spánku otupí mozek a ochromí svaly do takové míry, že se tělo v noci „zapomene“ pohybovat. Normálně se za noc několikrát otočíme, spíme pohodlně a budíme se bez bolesti svalů.

Pro kvalitní spánek je potřeba zařadit před spaním dobré návyky. A mezi takové návyky nepatří alkohol. Naopak pozitivně působí klidné aktivity a tlumené světlo. Všeho s mírou. To platí i pro alkohol.
 

* REM fáze - rapid eye movement, česky rychlé pohyby očí

Zdroje 

 

site-badges